Als zeevarende natie is Nederland natuurlijk wereldberoemd en schepen bouwen zit ons in het bloed. Een schip bouwen is een bijzondere gebeurtenis, iedere keer op nieuw. Er is heel veel kennis nodig maar ook veel vakmanschap om een schip te maken. Niet alleen tijdens de VOC periode maar ook ver daarvoor en ook nu worden er nog veel schepen gebouwd in Nederland.
Als een schip half of geheel is voltooid dan wordt het schip te water gelaten. Als het helemaal klaar is dan wordt gedoopt. Volgens een Japanse traditie wordt in een aantal gevallen er dan ook voor gekozen om een zilveren bijltje te gebruiken. Deze traditie zorgt ervoor dat het schip een gelukkige vaart heeft en het ongeluk uit de buurt houdt.
In Nederland wordt ook nog regelmatig gebruik gemaakt van deze traditie. Wij zijn door puur toeval in aanraking gekomen met een scheepswerf en sedert enige jaren maken wij voor deze scheepswerf dan ook deze bijltjes. Deze worden gebruikt bij de doop en worden na afloop meegegeven als aandenken aan dat bijzondere moment.
Net als het schip worden ook onze bijltjes met de hand en met veel liefde gemaakt. Speciaal hardhout wordt met de hand op maat gezaagd en met de gevijld tot het de juiste vorm heeft en ook daarna wel 5x gelakt. De de kop van de bijl wordt eveneens met de hand gemaakt uit 1e gehalte zilver. Zilver is niet heel erg stevig dus het vergt ook nog enige voorbereiding om te zorgen dat het touw doorgaat. In een aantal gevallen gebruikt men dan ook een andere bijl of schaar om het bijltje
niet te beschadigen.
Door ons werk zijn we ook in aanraking gekomen met de KNRM die ons voor wel een heel bijzondere opdracht vroeg. Een bijltje voor de tewaterlating van de reddingboot NH1816. Een zeer speciale reddingboot die door Koningin Maxima is gedoopt. Als aandenken kreeg ze een bijltje mee wat wij mochten maken.
Hartelijke groet, Carla Dubbink & Aart-George Broekema (Atelier Nubiar, zilveren bijltjes)
https://eenwagenvolverhalen.nl/Ambachten/zilveren-bijltje-om-schip-te-water-te-laten.html#sigProIdcc836a9a0a